2022.12.03., szombat - Ferenc, Olívia
Zalaegerszeg: 5o - 5o
Az ország 19 megyéjében

Hiú ábrándnak tűnik a kormány terve a Zalaegerszegen készülő magyar harcjárművek exportjáról

frisshirek.hu, 2022. szeptember 02. - 18:00
Hiú ábrándnak tűnik a kormány terve a Zalaegerszegen készülő magyar harcjárművek exportjáról
Még nem lehet tudni, mennyibe kerül a magyar adófizetőknek a 60 milliárdos beruházásból készülő zalaegerszegi harcjárműgyár. Az viszont már kiderült, hogy a ZalaZone melletti Lynx összeszerelő üzemnek nincs sok esélye, hogy az itt készülő harcjárművek exportra kerüljenek.

A magyar kormány két éve jelentette be, hogy az új NATO-kompatibilis nehézdandár felállításához, a Magyar Honvédség 218 darab Lynx KF 41 (Hiúz) lövészpáncélost vásárol. A beszerzési program egyik eleme a zalaegerszegi ZalaZone mellett felépülő új összeszerelő üzem és a harcjárművek tesztelésére alkalmas tesztpálya létesítése volt. Benkő Tibor, akkori honvédelmi miniszter azt nyilatkozta, hogy a beruházáshoz létrejött a Rheinmetall Hungary Zrt. német–magyar vegyesvállalat, aminek összértéke 60 milliárd forint.

Hogy ebből az összegből mennyit állt a magyar állam, azt nem tudni, de Benkő 2020-ban azt is ígérte, hogy ezzel a beruházással Magyarország újra felkerülhet a hadiipar térképére. - írja a HVG.

Idén márciusban a szlovák kormány jelentette be, hogy gyorsan beszereznének 152 darab lövészpáncélost, amelyekre szintén egy NATO-dandár felállításához lenne szükség. A magyar kormány a szlovák bejelentést követően, szinte azonnal felajánlotta magyr gyártású Hiúzokat. Ezzel szinte egyidőben a Rheinmetall AG. egy sajtóközleményben közölte, ha a szlovák hadsereg a Lynxet választja új lövészpáncélosának, akkor vállalják, hogy Kassa mellett felépítenek egy új összeszerelő- és javítóüzemet, amelyhez egy harcjárművekre optimalizált tesztpályát is létesítenek. A szlovák kormány ezután a hadseregeknek adta át a döntést, akik az öt jelentkező közül a svéd CV-90-es harcjárművet értékelték a legjobbnak. Így szomszédunknál szakmai és nem politikai döntés született. A szlovák hadsereg a svédektől a 152 darab CV-90-es mellé egy 25 000 négyzetméteres javítóbázist és tesztpályát is kap, ami pont akkora, mint a zalaegerszegi Lynx üzem.

Nemrég a görög védelmi miniszter is bejelentette, hogy egy nemzetközi pályázatot fognak kiírni új lövészpáncélosok megvásárolására, mivel a járműparkjuk elöregedett.. A Rheinmetall azonnal reagált a bejelentésre, és két prototípus Lynxet küldött tesztelésre Görögországba. Az ajánlat most is ugyanaz, kedvező döntés esetén a görögök a Lynxeik mellé kapnak mindjárt két összeszerelő üzemet, licencet, tesztpályát és dedikált lőteret is.

Tehát, aki Hiúzt vásárol, annak a Rheinmetall AG. egy összeszerelő üzemet is ad ingyen. Így a magyar hadügyi tárca korábbi elképzelései, miszerint exportáljuk a hazánkban gyártott Lynxeket, lehetlennek tűnik, hiszen a Rheinmetall ezekben az országokban is létesít üzemet. Az pedig csak „hab a tortán”, hogy jelenleg teljesen kihasználatlan ZalaZone harcjármű tesztpályájára is csak addig lehet szükség, amíg a magyar KF 41-esek el nem készülnek.


A 2018-ban bemutatott KF 41 Lynx lövészpáncélos az egyik legmodernebb harcjármű a világon. Főfegyverzete egy 30 milliméteres gépágyú, amelyhez két páncéltörő rakéta (Spike Strike) is tartozik. Személyzete három főből áll és tíz felfegyverzett katonát tud szállítani, maximum 70 kilométeres óránkénti sebességgel. Olyan korszerű rendszereket használ mint a Strike Shield, amely az ATGM-ek (páncéltörő rakéták) ellen védi. Bár, ahogy a Hvg írja ez a védelem csak bizonyos körülmények, például a jó látási viszonyok és a védelemhez kedvező szögtartományban hatásos.

A négy éve bemutatott KF 41-es hiába korszerű, eddig csak a Magyar Honvédség rendelt belőle. A külföldi megrendelések elmaradásának a harcjárműszakértők szerint az egyik oka, hogy borzasztó bonyolult rendszereket használ a Lynx, a másik pedig, hogy ezért méregdrága.

A szakemberek szerint egy darab KF-41-est körülbelül 1,5 és 2 milliárd forint közötti áron adhatnak a düsseldorfiak. Eszerint mai árfolyamon a 218 darab Lynx 800 milliárd forintba kerül az adófizetőknek. Az első magyar Hiúz 2023 második felében érkezhet hazánkba, majd ezt újabb 45 követi, a maradék 172 darabot szerelik össze majd Zalaegerszegen.


fotó: Balaicz Zoltán