2022.12.03., szombat - Ferenc, Olívia
Zalaegerszeg: 5o - 5o
Az ország 19 megyéjében

Szeresd a szíved és maradj egészséges! - ma van szívünk napja

frisshirek.hu, 2022. szeptember 23. - 14:00
Szeresd a szíved és maradj egészséges! - ma van szívünk napja
Sajnálatos módon kijelenthetjük, hogy a 21. század életstílusát és tempóját gyakran az egészségünk sínyli meg. Felgyorsult világunkban, a rohanó mindennapok során hajlamosak vagyunk az egyik legfontosabb szervünkről - a szívünkről – megfeledkezni. A Szívünk napja alkalmából tudjon meg többet szíve működéséről és tegyen egészségéért!

Érdekes tények a szívről

A testünkben lévő érhálózat hossza hozzávetőlegesen 96-97 ezer km, ami kifeszítve 2,5-szer érné körbe a Földet - foglalta össze közleményében a well.hu.
A vérkeringés a szív pumpáló funkciójával 75 billió sejtet lát el oxigénnel és tápanyagokkal, ez alól egyedül a szem szaruhártyája kivétel.
A jókedv valóban pozitív hatással van szervezetünkre. Egy kiadós nevetés akár 20%-kal is növelheti a véráramlást testedben és ez a hatás akár 24 óráig is kitarthat.
Kutatások kimutatták, hogy a jóga hatékonyan csökkenti a pulzusszámot, ami segít a vérnyomás csökkentésében.
A nők szíve gyorsabban ver, mint a férfiaké, percenként átlagosan 78-szor, míg a férfiaké 70-szer.

Meghökkentő tények a szívbetegségekről

Európában minden évben valamilyen szívbetegség okozza a halálozások majdnem felét.
Magyarországon közel kétszer annyian vesztik életüket szív és-érrendszeri megbetegedésben, mint daganatos betegségben.3
Hazánkban több nő halálát okozzák szív és-érrendszeri megbetegedések, mint férfiét –KSH adatok szerint nőknél ez az arány 57%, míg a férfiaknál 45%.
Sajnos az emberek csupán 27%-a ismeri fel a szívroham fő tüneteit és tárcsázza rögtön a segélyhívót. Az azonnali cselekedet életeket menthet! A szívroham főbb jelei a következők:
Mellkasi fájdalom vagy kellemetlen érzés
Fájdalom vagy kellemetlen érzés a felső végtagokban, a hátban, nyakban, állkapocsban vagy a has felső részében
Légszomj
Hányinger, fejfájás vagy hideg veríték

A pitvarfibrilláció a leggyakoribb ritmuszavar, ami hazánkban már több mint 300 ezer embert érint. A betegség egyik veszélye, hogy ötszörösére növeli a stroke kialakulásának kockázatát.
Pitvarfibrilláció, valamint szívroham után a véralvadásgátló készítmények csökkenthetik a további szív- és érrendszerbeli katasztrófák kialakulásának kockázatát.

Tények az egészséges szívért

Amennyiben mozgásszegény életmódról aktívabb életmódra váltunk, 50%-kal csökkenthetjük a szívroham kialakulásának esélyét. Ennek érdekében nem kell drasztikusan életmódot váltanunk, elég, ha liftezés helyett a lépcsőzést választjuk vagy hazafelé a buszról egy megállóval hamarabb szállunk le és így kicsit többet sétálunk.
Már egy évvel a dohányzásról való leszokást követően felére csökken a szívkoszorúér-betegség kialakulásának kockázata.6

Ez csak néhány azok közül az érdekes tények közül, amiket megtudhatunk az életünk ritmusát diktáló legfontosabb szervünkről.

Érdemes jobban megismernünk szívünket, odafigyelnünk esetleges jelzéseire. A gyakori orvosi ellenőrzés, a testmozgás, a helyes táplálkozás és az egészségkárosító szokások elhagyása kulcsfontosságú szereppel bírnak. Megfelelő tudatossággal megelőzhetjük vagy időben felfedezhetjük és kezelhetjük az esetleges szív- és érrendszeri megbetegedéseket.

Ez nem csak a mi, hanem a szeretteink érdeke is.