Először szólalt meg Palkovics lemondása óta: Magyarország egyre fontosabb szereplő az autóipari kutatás-fejlesztésben
Magyarország egyre fontosabb szereplő az autóipari kutatás-fejlesztésben - mondta Palkovics László leköszönt technológiai és ipari miniszter a kormány képviseletében tartott beszédében az osztrák autóipari fejlesztőcég, az AVL által Zalaegerszegen, a ZalaZONE tesztpálya mellett létesített járműtechnikai központja avatásán szerdán.
Hozzátette, a hazai járműipar fejlődését jól mutatja, hogy az előző évtizedben hozzávetőleg háromezer, jelenleg pedig több mint tízezer fejlesztőrmérnök és kutató dolgozik ezen a területen. Az új központ 150 mérnök és tesztpilóta elhelyezésére, illetve egyszerre 50 jármű felkészítésére ad lehetőséget.
Az új központ 150 mérnök és tesztpilóta elhelyezésére, illetve egyszerre 50 jármű felkészítésére ad lehetőséget.
Palkovics László felidézte, hogy a magyarországi iparfejlesztés terén a kezdetektől az volt a cél, hogy az ipar high-tech, zöld és magyar legyen, amihez a kormány megtette a szükséges gazdasági, szabályozási lépéseket, illetve gondoskodott a beruházások támogatásáról, valamint a kutatás-fejlesztési és oktatási háttér megerősítéséről.
Ezek eredményeként a Covid-járvány előtt már "kifejezetten robosztus volt" az ipar erősödése, majd a járványt követően igen gyorsan megindult a növekedés. A 2021-es 7,1 százalékos, jelentős bővülés után az idén a második negyedévben 6,5 százalékos volt a gazdasági növekedés, meghaladva a 4,2 százalékos európai uniós átlagot - ismertette.
Hozzátette, hogy szeptemberben 11,6 százalékkal volt magasabb a magyar ipar teljesítménye az egy évvel korábbinál. Az idei első háromnegyed évben pedig 6,7 százalékkal javult az ipar teljesítménye a múlt év azonos időszakához viszonyítva, az autóipar teljesítménye ugyanezen időszakban pedig közel harmadával bővült.
Kiemelte, hogy a beruházások alakulása is kedvező - és ebben az autóipar áll az élen, rekordértéken -, a hazai beruházási ráta megközelíti a 28 százalékot, ami az EU egyik legkedvezőbb adata. A foglalkoztatottság 2010 óta szintén kedvezően alakul, azóta egymillióval nőtt a munkában állók száma, ami ma 4,7 millió felett van - részletezte Palkovics László.
A járműipar fejlődését az is mutatja, hogy a hazai hozzáadott érték jelenleg 45-50 százalék, amit 2030-ra 65 százalékra lenne érdemes növelni. Magyarország az autonóm járművek fejlesztésében egymagában, az akkumulátorgyártásban pedig Németországgal együtt európai központtá válhat a következő évtizedre - vélekedett.
A volt miniszter jelezte: a kutatás-fejlesztésre és az innovációra szánt magyarországi források 2019-ben 700 milliárd forintot tettek ki, tavaly pedig már átlépték a 900 milliárd forintot, ez GDP-arányosan 1,64 százalékot jelent, ami 1990 óta a legmagasabb érték.
Palkovics László a grazi székhelyű AVL konszernről elmondta: világszerte 26 országban mintegy 11 ezer munkatársat foglalkoztat a globális járműipar egyik meghatározó innovációs és kutatás-fejlesztési szereplőjeként.
Magyarországon 2002-ben telepedett le, és az AVL Hungary mára élvonalbeli kutató-fejlesztő centrummá vált, három budapesti telephelye mellett Kecskeméten és most már Zalaegerszegen is csúcstechnológiás fejlesztői környezetet alakított ki, így a magyar műszaki innováció eredményei öt kontinensre juthatnak el. Az AVL emellett a ZalaZONE járműipari tesztpálya üzemeltetésében is részt vesz - jelezte a politikus.
A társaság fejlődése azt is mutatja, hogy tovább erősödnek Magyarország és Ausztria gazdasági kapcsolatai, az idén az első hét hónapban 10,1 milliárd eurós forgalmat regisztráltak a két ország között, ami másfélszerese a tavaly azonos időszakinak. Ausztria 2020-ban a második legnagyobb tőkebefektető volt Magyarországon, a több mint 2100 osztrák cég mintegy 66 ezer embert foglalkoztat - sorolta Palkovics László.
Helmut List, az AVL elnök-vezérigazgatója az átadáson arról beszélt, hogy a konszern az idén ünnepli magyarországi működésének huszadik évfordulóját. Ma már nemcsak Budapesten van jelen a cég, hanem a járműipar egyik meghatározó helyszínén, Zalaegerszegen is, a bővítés pedig nem történhetett volna meg a felkészült magyar szakemberek nélkül - emelte ki.
Úgy fogalmazott, hogy több kihívással is szembe kell néznie a járműiparnak, ezért is foglalkoznak Zalaegerszegen az autonóm járművekkel, vezetéstechnikai és a közúti és gyalogos biztonságot célzó kutatásokkal.
Dirk Janetzko, az AVL Hungary ügyvezető igazgatója felidézte, hogy 2018-ban kezdték el a zalaegerszegi beruházást, ahol jelenleg 35 dolgozót foglalkoztatnak, a létszámbővülést pedig "újabb lendülettel gyorsítja fel" a most átadott fejlesztőközpont. Itt akár 150 mérnök és tesztpilóta dolgozhat, illetve egyszerre 50 járművet tudnak felkészíteni.
Forrás: MTI
Fotók: Vigh László Facebook-oldala