Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, illetve az utastérben keletkezik. A járműveknél is a tűz megelőzése a cél, így fontos, hogy a jármű műszaki állapota megfelelő legyen. Sok esetben a motortérben szivárgó üzemanyag, a hidraulikus eszközöket működtető olajok, valamint a lerakódott benzin és gázolaj maradványok jelentenek tűzveszélyt. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, vezetékrepedés, kopás, illetve tömítetlenség.
Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzet okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag és helytelenül beszerelt világítás, az egyéb elektromos javítások, de az elhasználódásból eredő hibák is, így például a biztosítéktábla meghibásodása vagy annak felelőtlen kiiktatása.
Tanácsok a megelőzéshez
Fontos, hogy az akkumulátor sarukat is ellenőrizzük. A nem megfelelően meghúzott vagy szennyeződött akkusaru átmeneti ellenállása annyira megnő, hogy képtelen lesz átvinni a töltést. A fehér bokrosodás forró vízzel, vagy pólustisztító kefével könnyen tisztítható, az oxidációt csak finom csiszolással lehet eltávolítani. A nem megfelelő energia átvitel zárlathoz, tűzhöz vezethet!
A hideg időszakban rendszeresen használjuk a fűtést, valamint autónk más elektromos berendezését, mint például az ablakok fűtőszálait. A hűtő-, fűtőberendezés, eldugulása esetén a fokozott hőtermelés hatására a rendszer túlmelegedhet, és szintén gépjárműtűzhöz vezethet - kéri a szakemberek.
Minden esetben vizsgáltassuk meg, hogy az elektromos berendezések, elektromos vezetékek megfelelően funkcionálnak. Sok esetben előfordul, hogy hosszabb időszakon keresztül nem használt elektromos vezeték túlmelegszik, ezáltal tűz keletkezik a járműben.
A nedves, havas úton a fékrendszerünk nagyobb igénybevételnek van kitéve. A fokozott terhelésnek kitéve a fék túlmelegedhet, lángra kaphat. Szakemberrel történő átvizsgáltatás esetén ezt a problémát megelőzhetjük.
A motortérben folyamatosan hő termelődik. A motor környezetében több éghető anyag is található, ideértve az elektromos kábeleket, műanyag burkolatokat. Minden esetben figyeljünk oda a motortér megfelelő karbantartására, tisztántartására, hogy nagyobb hőképződés esetén a motor ne tudjon túlmelegedni. Gyakori eset, hogy a nem megfelelő karbantartása hiánya miatt tűz keletkezik a motortérben és a jármű kiégéséhez vezet.
Általános tapasztalat, hogy ebben az időszakban a szabadban parkoló autók még meleg motorrészébe gyakran feljutnak melegedni vágyó kisebb állatok is. A járművek reggeli indulásakor pedig észrevesszük, hogy az általuk elrágott kábelek vagy csövek miatt a járművek meghibásodnak, nem indulnak. Ez szintén növeli a zárlatos tűz kockázatot, ezért érdemes az autót ilyen célból is átnézni, főleg ha állatok által hagyott nyomokat észlelünk.
A legtöbb esetben alig néhány perc elteltével teljesen kiég a jármű, így szinte az egyetlen esély annak megmentésére, ha kézi tűzoltókészülékkel haladéktalanul megkezdjük a tűz oltását. Bár a személygépkocsik esetében nem előírás, viszont célravezető, hogy akinek lehetősége van rá, tartson tűzoltó készüléket a gépjárműben. Egy kezdetleges tűz megfékezésére teljesen alkalmas és nem foglal nagy helyet.
Amennyiben rendelkezünk tűzoltó készülékkel akár egy gépjármű teljes kiégését is meg tudjuk akadályozni. Ha a jármű motorterében csapnak fel a lángok úgy nem árt az óvatosság, ugyanis annak felnyitásakor a friss levegő hatására a tűz hirtelen kicsap a motorháztető alól.
A hideg időszakban is fokozottan figyeljünk a járművünkre veszélyt jelentő tűzforrásokra és ennek fontosságára hívjuk fel a környezetünkben élők figyelmét is, hogy megelőzhetőek legyen a gépjárműtüzek. Ha menet közben füst- vagy égett szagot érzünk, azonnal álljunk félre! Először az utasok biztonságáról kell gondoskodni és csak ezután foglalkozzunk a járművel!-kéri a Zala Megyei Katasztrófavédelem.
Baj esetén pedig azonnal tárcsázni kell a 112-es segélyhívó számot és kérni kell a tűzoltók segítségét!
Fotó: Zala Megyei Katasztrófavédelem