Lázár János minisztériuma szerint a szankciók és a rezsicsökkentés megvédése miatt fújták le a Nyugati pályaudvar felújítását
Mint arról a Frisshirek.hu is beszámolt, Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a kormány felmondta a Nyugati pályaudvar tavaszi tervpályázata kapcsán a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést. Megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) arról, hogy miért kellett egy olyan szerződést felmondani, amire az ország már elnyert 1,1 milliárd forintot.
A tájékoztatóban megjelent, hogy milyen projektekkel indul neki a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) második pályázatának.
A LEGNAGYOBB MEGLEPETÉS, HOGY LÁZÁR JAVASLATA ALAPJÁN KIKERÜLT BELŐLE A NYUGATI TOVÁBBTERVEZÉSE. A PÁLYAUDVAR ÉS A FELÜLJÁRÓ FELÚJÍTÁSÁRA AZ EU-TÓL 1,1 MILLIÁRD FORINTOT NYERT EL MAGYARORSZÁG, AMIT INKÁBB VISSZAFIZET A KORMÁNY, MINTSEM TOVÁBB FOLYTASSA A FÜRJES BALÁZS IDEJÉN MEGKEZDETT TERVEZÉST.
Fürjes alig egy éve jelentette be, hogy a világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. A tervek szerint háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugatit, amit a későbbiekben vasúti alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral. Az Eiffel-csarnokból kikerülnek a vonatok, a csarnok melletti parkolót és buszpályaudvart felszámolják, parkosítják, a Nyugati téri felüljárót elbontják. Az építkezés legalább 12 évig tart.
A telex.hu megkereste a minisztériumot, ahol megerősítették, hogy valóban nem igénylik a megnyert EU-s pénzt sem a jelenlegi gazdasági helyzet miatt.
„A Nyugati pályaudvar tervpályázata az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázat (CEF) projektlistájában szerepelt, azonban ez a projekt egyelőre nem fog megvalósulni a jelenlegi szankciós politika, valamint a rezsicsökkentés megvédése miatt. Ennek függvényében jelenleg a tervezése sem indokolt”
– írták a lapnak.
Válaszuk szerint a CEF projektlista a „jelenlegi gazdasági helyzet miatt” módosult, és olyan fejlesztések kerültek bele, mint
- a Déli Körvasút, a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése,
- kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban,
- a Hegyeshalom–Rajka-vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái,
- a Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése,
- és a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése.
„Az új projektlistára olyan fejlesztések kerültek fel, amelyek mindegyike gazdaságélénkítő hatással bír. A korábbi, a Nyugati pályaudvar tervezésére szánt forrást egy új eljárás keretében, a fenti beruházások támogatására újra lehívjuk”
– írja a minisztérium.
Fotó: nyugatitervpalyazat.hu