2023.09.30., szombat - Jeromos
Zalaegerszeg: 10o - 10o
Az ország 19 megyéjében

2024-től vajon ki lesz jogosult a CSOK-ra?

BFM, 2023. szeptember 18. - 10:00
2024-től vajon ki lesz jogosult a CSOK-ra?

Ismert, hogy 2024-től a nagyobb településeken megszűnik a csok, ekkortól kizárólag az ötezer lakosúnál kisebb, úgynevezett preferált településeken lesz elérhető a módosított falusi csok. 

A frisshirek.hu, az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérünk, támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.

Támogatás

Ugyanakkor Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő nemrég azt nyilatkozta, hogy már dolgoznak egy új, hatékonyabban működő támogatási rendszeren a nagyobb településeken élők számára, amelyet szerinte nevezhetünk akár csok plusznak (csok+) is.Az új rendszer jövő évi bevezetéséig azonban maradnak a jelenlegi feltételek, míg 2024-től már az új támogatás lesz elérhető. A Bankmonitor szakértői elemezték, hogy az eddig megismert csok és babaváró módosítások tükrében vajon mire számíthatunk majd az új csok-nál.

Nőhet a támogatási összeg

A „városi” csok jövő évi kivezetése melletti egy kormányzati érv az volt, hogy jelenlegi formájában nem képes hatékonyan segíteni a családok otthonhoz jutását. Ez annyiban érthető, hogy az elmúlt három évben például Budapesten 629 000 forintról 885 000 forintra nőtt a használt lakások átlagos négyzetméterára a KSH szerint.

Ez a fővárosban csaknem 41 százalékos drágulást jelent, de a legolcsóbbnak számító észak-magyarországi régióban például 60 százalék felett volt az áremelkedés három esztendő alatt. Az új lakások még drágábbak, például Budapesten 2020 első negyedéve óta 754 000 forintról 1 222 000 forintra emelkedett az újépítésű lakóingatlanok átlagos négyzetméterár.

Ezek szerint a fővárosban egy 70 négyzetméteres használt lakás csaknem 62 millió forintba kerül, még egy hasonló új ingatlanért 86 millió forintot kell fizetni.

Ehhez képest egy használt lakás megvásárlására gyerekszámtól függően 0,6 – 2,75 millió forint, míg egy új lakáséra 0,6 – 10 millió forint kapható, ami legjobb esetben is a vételár elenyésző részére elegendő.

Az sem jelent megoldást, ha a család a csok támogatás mellé kamatmentes babaváró kölcsönt és maximum 3 százalékos kamatú csok hitelt is igényel, hiszen ezek maximális összege együttesen legfeljebb 35 millió forintot tesz ki. Az állami támogatás és a támogatott hitelkonstrukciók természetesen piaci lakáshitellel is kiegészíthetők, ám itt korlátozza a lehetőségeket, hogy a szükséges összegű hitelekhez magas igazolt jövedelem szükséges, amit a legtöbb család nem tud teljesíteni. 

Nem véletlenül döntött úgy a kormány, hogy jelentősen növeli jövő évtől a preferált kistelepüléseken elérhető falusi csok összegét, ami így gyerekszámtól függően 0,6-10 millió forint helyett 1-15 millió forint támogatást jelent majd egy vásárlással egybekötött korszerűsítés és/vagy bővítés esetén. Pedig a kistelepülések ingatlanárai lényegesen alacsonyabbak:

a pest megyei községekben például 75 százalékkal alacsonyabb a használt lakások átlagos négyzetméterára mint Budapesten, de a dél-alföldi községek és a vármegyeszékhely Szegeden négyzetméterárai között például 84 százalékos a különbség.

Ezért, ha a kormány valóban hatékonyan kívánja támogatni a városokban élő családok otthonhoz jutását, akkor az új rendszer támogatási összegeit a falusi csok-hoz hasonlóan jelentősen meg kell emelnie.

Fontosabb lesz a vállalt gyerek

A kormányzati kommunikációban többször elhangozz az is, hogy az új támogatási rendszernek hatékonyabban kell segítenie a gyerekvállalást, ami a jelenlegi csok esetében nem teljesül. Ez ugyanis meglévő és vállalt gyerekekre egyaránt igényelhető, a támogatási összeget illetően pedig nem tesz különbséget közöttük a jogalkotó. Vállalt gyerek esetében annyi megkötés van, hogy ezt kizárólag olyan házaspárok igényelhetik, ahol a pár legalább egyik tagja még nem múlt el 40 éves, míg meglévő gyerekre kortól függetlenül akár egyedülálló szülők is kérhetik a csok-ot.

A szakértők arra számítanak, hogy a 2024-től induló új csok esetében a gyerekvállalás jogosultsági feltétel lesz, így szűkülhet az igénylők köre.

Ugyanakkor a 40 éves felső korhatárt lecsökkenthetik 30 évre, ám ez a feleségre vonatkozhat majd, hasonlóan a babaváróhoz. Ez tulajdonképpen a vállalt gyermekre igényelhető, megelőlegezett csok némileg átalakított, megemelt összegű változata lehetne.

Mi lesz a támogatott lakáshitellel?

Jelenleg a legalább két gyermek után csok támogatást igénylők kérhetik a legfeljebb 3 százalékos kamatozású támogatott hitelt (úgynevezett csok hitelt) is. Jelenleg a kölcsön maximális összege két gyerek után 10 millió forint, míg három gyerekre 15 millió forint finanszírozáshoz lehet hozzájutni. Kölcsönről lévén szó itt természetesen feltétel, hogy a bank hitelképesnek minősítse az igénylőket.

Várhatóan ez a konstrukció megmaradhat – adott esetben a maximális kölcsönösszeg még emelkedhet is-, ugyanakkor a csok támogatás átalakulásával a jogosultak köre szűkülhet.

Nagy kérdés a csok-hoz kapcsolódó kedvezmények sorsa

Kérdés egyelőre a csok támogatáshoz kapcsolódó egyéb kedvezmények sorsa, mint például a csok-kal vásárolt ingatlant érintő illetékkedvezménye, vagy az új lakások 5 százalékos áfájának, valamint az építkezés 27 százalékos áfájának 5 millió forintig történő visszatérítése. Ezek idén még biztosan elérhetőek, ám jó esély van rá, hogy szűkebb kör számára 2024-ben is elérhetők lesznek, hiszen komoly segítséget jelentenek az otthonteremtéshez.

Nem lesz akkora hatása az ingatlanpiacra

Azzal, hogy a babaváró hitel igénylésének felső korhatára 2024-től 40-ről 30 évre csökken jövő évtől, a konstrukció iránt érdeklődők 60 százaléka várhatóan nem lesz jogosult rá. Egy kifejezetten gyermekvállalásra fókuszáló csok esetében ugyancsak jelentősen szűkülne a jogosultak köre, így a támogatások nem erősítenék jelentős mértékben az ingatlanpiac keresleti oldalát, vagy nem lesz komoly árfelhajtó hatása. Ez azért volna fontos, mert így a kormány úgy támogathatná a gyerekvállalást, valamint a gyerekvállalást tervező fiatal párok otthonhoz jutását, hogy közben nem lehetetleníti el azok helyzetét sem, akik támogatás nélkül vásárolnának lakást.

Fotó: Pixabay